درباره هيپنوتيزم
تاریخ : دو شنبه 9 اسفند 1389
نویسنده : رامین حمیدی

جهان امروزجهانی پیچیده وپر از اسرار وعلوم ناشناخته است. پدیده هیپنوتیزم یکی از این علم هاست.علم وفن القای حالت شبیه خواب در یک شخص به عنوان هیپنوتیزم  شناخته شده است.
هیپنوتیزم بردونوع است:


1ـخود هیپنوتیزم(autohypnosis)یا self-hypnosis)).القای حالت خواب مصنوعی توسط خود شخص است.
2ـدگر هیپنوتیزم(hetero-hypnosis):القای خواب مصنوعی دریک شخص توسط شخص دیگر.
هیپنوتیزم از لفظ یونانی گرفته شده وبه معنای خواب است اما با خواب معمولی فرق دارد وبرای اولین بار این نام را دکتر جیمز برید بکار برده است.هیپنئتیزم خواب غیر طبیعی است واز کارایی های که دارد میتوان آنرا منشا تحریک وشکوفایی بخشی از نیروهای نهفته درونی مغز نامید و آنرا بهترین علم به عنوان موثرترین وسیله شناخت افکار از جهت ضمیر باطن وقدرت مافوق بشر بحساب آوردبه طوری که هیپنوتیزم به عنوان علمی بسیار باارزش وباستانی در جوامع بشری مطرح میباشد و از سالیان درازی همراه بشر بوده وهست ونقش به سزایی را در جهان علوم ایفا میکند.


چرا هیپنوتیزم را حالت مصنوعی خواب می دانند؟
هیپنوتیزم وحالت خواب مصنوعی مرحله ایست که تا اندازه ای به خواب شبیه است اما هردو یکی نیستند-چرا که در حالت خواب مصنوعی واکنش ها وجود دارند اما در خواب طبیعی واکنش ها کاسته شده و از بین می روند.از طرف دیگر می توان حالت خواب خواب مصنوعی به حالتی مانند رویا تشبیه نمود انسان در این حالت در خود فرو می رود مثل زمانی که خیالبافی میکندیا به حالتی مانند حواس پرتی یا دوری از آگاهی که شخص تا اندازه ای از واقعیت دور می شود تشبیه شده است در نتیجه شخص کاملا از هرچه در اطراف او می گذرد آگاه و بی نهایت هوشیار است.در اینجا مسئله ای که خیلی مهم و قابل توجه است این است که خواب کننده میتواندجانشین اراده وتصمیم خواب رونده بوده واو را تسلیم اراده خود سازد و هر دستوری را که او میدهد بدون چون وچرا(جز در موارد استثنایی) انجام دهد. عامل قادر است هر کاری ره روی سوژه آزمایش کند به فرض اینکه عامل با تلقینهای پی در پی ـ که میبایست این تلقینات در چهار چوب اصولی خود و بجا به معمول القا شود ـمی تواند بدن او را بی حس کند به طوری که کمترین دردی را احساس نکند. عامل می تواند سوژه تحت نفوذ خود را با تلقینات خود به حالت دیگری از خواب مصنوعی فرو ببرد.مثلا چنین تلقین کند که تو یک افسر نگهبان زندان است ونامش جناب سروان رسولی است در این صورت شاهد آن خواهد بود که سوژه با همین نام قیافه یک افسر نگهبان با عرضه را به خود می گیردکه با قاطعیت توام با حرکات و صدای مخصوص یک افسر نگهبان سخن می گوید.
سه حالت مختلف در هیپنوتیزم:
1ـهر آنچه که سوژه در حالت خواب طی میکند به خاطر سپرده و قادر است همه موارد را تشریح کند.
2ـسوژه به سخنان سایر افراد حاضر اهمیتی نداده اما سخنان هیپنوتیزور را به دقت می شنودوحتی در هنگام بیدار شدن تنها چیزهایی که به یاد دارد گفته هایی است که هیپنوتیزور با او داشته ولی از آنچه که دیگران گفته اند فقط ایده ای مبهم ونا مربوط  به خاطر دارد.
3ـسوژه در موقع بیدار شدن چیزی را به یاد نمی آورد و حتی ممکن است فرو رفتن در خواب را نیز منکر شود.
مراحل مختلف هیپنوتیزم:هیپنوتیزم درجات متفاوتی داردو در هر درجه از خواب شخص حالات خاصی دارد وبعلاوه در همه افراد یک حالت بوجود نمی آید چون استعدادهای درونی و روانی هر شخص مثل استعدادهای بیرونی فیزیکی آن با تفاوت های زیادی توام است در اینجا مراحل هیپنوتیزم به شرح زیر بیان می شود:
1ـمرحله ریلاکس: ریلاکس یعنی شل کردن عضلات است ویکی از مراحل مهم هیپنوتیزم است که اکثر اساتید آن را معادل هیپنوتیزم می دانند.ریلاکسیشن یک مبحث مهم روان پزشکی است و نقش مهمی در معالجه یا رفع بسیاری از اختلالات عصبی و روانی دارد.
2ـمرحله کاتالپسی:به معنی خشک کردن وسفتی عضلات است.در این مرحله بدن سوژه کاملا سفت وسخت همچون چوب خشک تخته شده و نوعی حالت کرختی در عضلات بدن او ایجاد می شود.
3ـمرحله آنستزی موضعی:بی حسی موضعی .در این مرحله می توان در هر عضوی از بدن خود یا سوژه بی حسی وکرختی ایجاد کرد.اگر در قسمت بی حس شده سنجاقی فرو کنیم هیچ دردی احساس نشده وخونریزی ایجاد نمشود.
4ـمرحله سوگوژستیف:این مرحله مختص خود هیپنوتیزم است وسوژه در اوج تخیل وتجسم خویش قرار می گیرد.این مرحله به اشخاصی که در حالت هوشیاری بسر میبرند نیز صدق می کند.مخترعین-مبتکرین-نقاشان-نویسندگان کارگردانان-شعرا در حرفه اشان بیشتر از سایرین از قوه تخیل و تجسم در طراحی استفاده می کنند.
5-لتارژی:
یعنی خواب آلود بودن وقرار کرفتن در حالت خلسه.در این مرحله سوژه بیشتر بین خواب وبیداری قرار می گیرد.
مرحله سمنامبول یا سمنامبولستیک:این مرحله تقریبا عمیقترین مرحله ازهیپنوتیزم است که شخص به خواب رونده در این مرحله به حالت روشن بینی می رسد و قوای باصره وسامعه وشامه اش فوق العاده حساس شده طوری که صداهای دور را میشنود وحتی اگر چشمانش را ببندیم احتمال دیدن مطلبی از کتاب را خواهد داشت.

مانیه تیزم چیست؟
دانشمندان از قدیم دریافته بودند که در  بدن انسان نیروی مرموزی وجود داردکه بدون توسل به وسایل عادی می تواند در اجسام و افراد دیگر اثر بگذارد-بعدها نام آن را "نیروی مغناطیسی" یا "مانیه تیزم" که همان مغناطیس است نامیده اند.این قوه مرموز شاید در همه افراد وجود داشته باشد منتها ضعیف است در حالی که در بعضی دیگر فوق العاده نیرومند میباشد که بوسیله تمرین نیز می توان آن را افزایش داد.




|
امتیاز مطلب : 82
|
تعداد امتیازدهندگان : 23
|
مجموع امتیاز : 23
برچسب‌ها: درباره هيپنوتيزم , مانيه تيزم ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
ali در تاریخ : 1389/12/9/1 - - گفته است :
با سلام خدمت دوست عزيز وبلاگ بسيار خوبي داري اگر ميشه در مورد مانيه تيزم بيشتر بنويس.ممنون.


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ رامین حمیدی خوش آمدید